Jublileumcongres De Nieuwe Meso
We zouden het bijna vergeten, maar in het onderwijs draait het allemaal om de leerling en de leraar. Daarom heen heeft de leidinggevende hele belangrijke zaken te doen. De vraag is of zij hiervoor voldoende tijd en ruimte hebben, omdat tegelijkertijd ook de politiek en de samenleving het nodige vragen waar de leidinggevende passende antwoorden op wil of moet zien te vinden.
Het is evident dat het onderwijs deel uitmaakt van een complexe omgeving: snel elkaar opvolgende ontwikkelingen en trends in de samenleving komen steeds nadrukkelijker de school binnen, het overheidsbeleid (de minister) vraagt steeds meer van de inzet en verantwoordelijkheid van de medewerkers, met name de leidinggevende en dat geldt ook voor wat de ouders en leerlingen verwachten van de school. Daarnaast vraagt ook de interne organisatie de nodige aandacht. In dit externe en interne krachtenveld, waarin de aandacht voor korte termijnoplossingen vaak het werken aan een lange termijn visie in de weg staat, moeten de medewerkers, met name de leidinggevenden zo vindt men, handelen, keuzes maken, overeind en goedgemutst blijven, aandacht hebben en geven enz. Dit betekent dat je stevig moet staan en juist wel vanuit een lange termijn visie te midden van de dagelijkse druk en drukte eigen keuzes te maken: hoe steviger je staat en weet waar je van bent en waar je voor wilt gaan, des te beter weet je wat je uiteindelijk wel of niet doet.
Al met al voor de leidinggevende een lastige en ondankbare positie: hoe vind je het juiste evenwicht tussen wat de overheid en de samenleving vragen en wat goed is voor de leraar en de leerling en wat vraagt dit van het leiderschap?
Deze vraag staat centraal op het congres. We hebben enkele visionaire denkers uitgenodigd om deze vraag (Vraagt onderwijs nieuw leiderschap?) uit te werken. Zo zal Ruud Veltenaar ons uitdagen om anders te denken en te handelen. Illiass el Hadioui zal zijn inzichten delen over het verbinden van de culturele diversiteit in het onderwijs en Sjef Drummen zal ons inspireren met zijn revolutionaire benadering van gepersonaliseerd leren.
Met vertegenwoordigers uit de onderwijssector op onze informatiemarkt en een uitgebreid scala aan workshop waarin we dieper ingaan op de vraag:
Vraagt onderwijs nieuw leiderschap?
Ruud Veltenaar studeerde filosofie aan de Universiteit van Amsterdam en de Columbia University in New York. Ook behaalde hij zijn MBA aan de Harvard Business School. Zijn carrière begon hij bij McKinsey in de Verenigde Staten. Hij was daar één van de jongste partners. Daarna maakte Ruud in Nederland deel uit van de hoofddirectie van de Volmac Software Groep. Ook was was hij bestuursvoorzitter bij RAET. Van 1999 tot 2016 was Ruud bestuursvoorzitter van Net Ventures en Merestes Capital (twee internationale investeringsfondsen voor hightech bedrijven.
Als hoogleraar en (gast)docent geeft Ruud regelmatig colleges op diverse universiteiten, business schools en hogescholen in binnen- en buitenland, ondermeer bij Nyenrode, INSEAD en MIT. Verder schrijft Ruud columns voor Het Financieel Dagblad en is hij regelmatig te beluisteren bij de NPO op Radio
Bestaat er tijd in de stilte van het oog van de orkaan? Krijgen we de tijd mee, als we het tij keren in de perfecte storm? En als evolutie de kuur is tegen de waan van de dag, waarom zouden we dan haast maken als je daardoor tijd verliest?
Kortom, we kunnen een realistisch verhaal over de transitie naar een nieuw tijdperk, zeer optimistisch kleuren bij een positieve mindset. Opnieuw verbinden. Met de Natuur. Met Elkaar. En met Zelf (de bedoeling). Alleen dan ontdekken we wie we werkelijk zijn en onderkennen we weer dat dankbaarheid het grootste geschenk is dat er bestaat voor de Homo Verus, de waarachtige mens.
Stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui is als wetenschappelijk docent verbonden aan de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Verder is hij programmaleider binnen het cultuurveranderings -en professionaliseringsprogramma De Transformatieve School. Hij is als onderzoeksleider van het programma Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs verbonden aan de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Ten slotte is hij een van de leden binnen de programmaraad van het consortium Ontwikkelkracht.
Stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui is als wetenschappelijk docent verbonden aan de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Verder is hij programmaleider binnen het cultuurveranderings -en professionaliseringsprogramma De Transformatieve School. Hij is als onderzoeksleider van het programma Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs verbonden aan de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Ten slotte is hij een van de leden binnen de programmaraad van het consortium Ontwikkelkracht.
Sjef (Heerlen, 1953) is naast zijn fulltime kunstenaarschap meer als 40 jaar verbonden geweest aan het voortgezet onderwijs aan de Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML). Hij was docent, mentor, ICT-er, teamleider, leerling coördinator, schoolleider en de laatste jaren onderwijskunstenaar.
Sjef is op grond van zijn bijzondere ervaring een veel gevraagd spreker, course director en workshop leider. Zijn lezingen worden gekwalificeerd als inspirerend en humorvol, waarbij hij niet schuwt om via boude bewoordingen het in zijn ogen failliete onethische onderwijs aan de kaak te stellen.
“ Mensen lijden aan educatieve alzheimer. Ze hebben mayonaise in de hersenen.
Mijn taak is het om hen te ontmayonaisen”.
Sjef Drummen
Hij daagt niet alleen graag zichzelf uit, maar ook zijn omgeving om elke dag opnieuw te excelleren. Dit is ook zichtbaar in zijn leiderschap skills: samen met een mooi team ondernemen, plezier maken en doelstellingen realiseren. Jij hebt namelijk alle tools in handen om kleur te geven aan jouw succes! Vanuit de zakelijke ambitie ‘Colour your performance’ wordt er bij Canon Business Center Nederland een ultieme beleving neergezet die verder gaat dan de traditionele wereld van print én die de focus legt op het toevoegen van emotionele klantwaarde.
Ria van Dinteren is organisatiekundige en onderwijskundige en gecertificeerd facilitator. Zij heeft zelf jaren gewerkt als leidinggevende en is thuis op inhoudelijke thema’s zoals leren op de werkplek en blijvende ontwikkeling. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams. Zij heeft diverse boeken over dit onderwerp op haar naam staan waaronder Brein@work dat in 2011 genomineerd is als managementboek van het jaar en het boek breinleiderschap. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, is hoofdredacteur bij TVOO en maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek.
Zolang je over ‘de organisatie’ blijft praten, hou je het buiten jezelf. Zolang je samenwerken blijft zien als vooral iets dat je medewerkers moeten doen, hoef je niet na te denken over hoe samenwerking er bij jou zelf eigenlijk uitziet. Zolang je over leiderschap blijft praten, als een kenmerk dat je hebt, iets dat je bij wijze van spreken koopt met een opleiding of het aannemen van een functietitel, hoef je niet te kijken naar wat je nu zelf eigenlijk doet. Mensen doen niet wat jij zegt, maar ze doen na wat jij je ze voordoet. Dus zul je moeten kijken naar hoe jij bent, in alle kleine contacten en ontmoetingen die je hebt. Niet in het algemeen, maar in het hier en nu. Niet omdat je dan succesvol wordt, maar omdat je dan van betekenis zult zijn.
Hartger Wassink (1971) is opgeleid als organisatiepsycholoog aan de Radboud Universiteit Nijmegen (1995). In 2004 promoveerde hij aan dezelfde universiteit. Daarna werkte hij in wisselende combinaties als adviseur en onderzoeker. Sinds 2018 werkt hij als zelfstandig adviseur met zijn bureau De Professionele Dialoog. Zijn drijfveer is om leidinggevenden (van teamleider tot toezichthouder)inspiratie en voldoening te laten ervaren in hun werk, en rolmodellen te laten zijn in het aangaan van de professionele dialoog. Dat doet hij door het geven van advies, het verzorgen van gastcolleges en workshops en het schrijven van boeken, artikelen en blogs. Als het even kan, brengt hij tijd door op de racefiets, wat voor hem de ideale manier is om tegelijkertijd er te zijn en er niet te zijn.
Zijn als opleiders verbonden aan de Thomas More Leiderschapsacademie en hebben een achtergrond als leidinggevende in het onderwijs. Marijke studeerde pedagogiek en heeft als motto ‘laat onderwijs bewegen’. Marijke is volledig thuis in het gedachtegoed en methodieken van Deep Democracy. Robert wil bijdragen aan organisaties waar mensen zinvol werken en waarin ‘het waartoe’ van het onderwijs én de menselijke waardigheid centraal staan. In 2018 verscheen van zijn hand Ontsokkeld leiderschap. Over zinvol onderwijs in onzekere tijden. In 2023 promoveerde hij aan de Universiteit Utrecht.
Zijn als opleiders verbonden aan de Thomas More Leiderschapsacademie en hebben een achtergrond als leidinggevende in het onderwijs. Marijke studeerde pedagogiek en heeft als motto ‘laat onderwijs bewegen’. Marijke is volledig thuis in het gedachtegoed en methodieken van Deep Democracy. Robert wil bijdragen aan organisaties waar mensen zinvol werken en waarin ‘het waartoe’ van het onderwijs én de menselijke waardigheid centraal staan. In 2018 verscheen van zijn hand Ontsokkeld leiderschap. Over zinvol onderwijs in onzekere tijden. In 2023 promoveerde hij aan de Universiteit Utrecht.
08.45 | – | 09.30 | Ontvangst | |
09.30 | – | 09.40 | Welkom & inleiding door dagvoorzitter – Ria van Dinteren | |
09.40 | – | 10.15 |
| |
10.15 | – | 10.50 |
| |
10.50 | – | 11.15 | Koffiepauze & Informatiemarkt | |
11.15 | – | 12.30 | Sessieronde 1 | |
| ||||
12.30 | 13.30 | Lunchpauze & Informatiemarkt | ||
13.30 | – | 14.10 |
| |
14.15 | 15.30 | Sessieronde 2 – | ||
| ||||
15.30 | – | 15.45 | Korte break en klaar maken voor afsluiting | |
15.45 | – | 16.45 | Paneldiscussie “Vraagt onderwijs nieuw Leiderschap?” m.m.v.
| |
16.45 | – | 17.30 | Borrel | |
De Reehorst is al decennia de bekende naam in de wereld van congressen en evenementen. ReeHorst ligt in Ede, centraal in Nederland.
ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Auto
Slechts 5 minuten rijden vanaf A12 en A30, met 700 parkeerplaatsen op eigen terrein
Openbaar vervoer
Op slechts 500 meter van trein Ede-Wageningen, loopt u in enkele minuten naar ReeHorst
Datum: donderdag 7 december
Na het invullen van het formulier, ontvang je een ontvangstbevestiging van je inschrijving op het opgegeven e-mailadres.
Als je deze bevestiging niet binnen 15 minuten ontvangt, neem dan contact op met Yvonne bij Kloosterhof.
Kloosterhof Neer BV
Voor vragen bij uw aanmelding(en) graag contact opnemen met Yvonne, yvonne@kloosterhof.nl
Telefoon: 0475-597151
Klik hier voor de algemene voorwaarden